Programma | Gebeurtenis / Situatie | Mogelijke effect(en) | Behee Beheersmaatregelen |
---|---|---|---|
1. Ruimtelijke ontwikkeling | Omgevingswet | Vermindering van leges, wegvallen van werkzaamheden, ontstaan nieuwe werkzaamheden. | Formatie aanpassen |
1. Ruimtelijke ontwikkeling | Invoering Wet kwaliteitsborging bouwen | Vermindering van leges, wegvallen van werkzaamheden, ontstaan nieuwe werkzaamheden. | Dekking uit overige begroting, aanpassen organisatie |
1. Ruimtelijke ontwikkeling | Verlies op grondexploitaties | Afboeken van boekwaarde grondexploitaties ten laste van Algemene Reserves | Ontwikkelingen proactief blijven volgen. Met name de gemaakte kosten en het verloop van de gronduitgifte. Jaarlijks wordt bij de actualisatie van de grondexploitaties het risicobedrag vanuit het grondbedrijf bepaald en toegelicht. |
1. Ruimtelijke ontwikkeling | Gevolgen voor grondexploitaties en projecten van aangescherpte rekenregels gecumuleerd | Afboeken van boekwaarde grondexploitaties/projecten ten laste van Algemene Reserves | Ontwikkelingen proactief blijven volgen. En waar mogelijk de belangen van Nieuwkoop naar voren brengen op regionaal en nationaal niveau. |
1. Ruimtelijke ontwikkeling | Na het vervallen van het Programma Aanpak Stikstof (eind mei 2019) is sprake van een nieuwe realiteit: nieuw generiek stikstofbeleid en kaders van Rijk en provincie, en maatwerkoplossingen op gebieds- en projectniveau. | Langere doorlooptijd projecten, extra kosten en in het ongunstigste scenario annulering. Dit leidt tot afboeken van boekwaarden projecten en het vervallen van opbrengsten en positieve resultaten | De stifstofproblematiek moet nadrukkelijk worden betrokken bij planontwikkeling. Voor initiatieven die stikstof uitstoten worden berekeningen gemaakt en zijn onderzoek en maatregelen noodzakelijk. |
1. Ruimtelijke ontwikkeling | Met het opzetten van team Woningbouw | De versnelling van de woningbouwontwikkeling komt pas later op gang. Daarnaast is in de begroting rekening gehouden met een doorbelasting van directe en overheadkosten naar de grondexploitaties. Wanneer de formatie nog niet compleet is compenseerd het niet ontstaan van salarislasten de begrote doorbelasting voor directe kosten, voor de begrote doorbelasting van overhead geldt dit niet. Dit geeft een negatief resultaat bij de Jaarrekening. | Doormiddel van een wervingscampagne zal geprobeerd worden de vacatures zo snel mogelijk te vervullen met goede medewerkers. |
2. Ruimtelijk beheer | Burgers onnodig benadeeld door onvoldoende onderhoud infrastructuur, riolering etc. | Extra kosten door claims en inzet afhandeling juridische procedures | Uitvoeren van het onderhoud van de infrastructuur volgens CROW richtlijnen en uitvoeren inspecties en wegenschouw |
2. Ruimtelijk beheer | Calamiteiten openbare ruimte | Schadeclaim | Uitvoeren van het onderhoud van de infrastructuur volgens CROW richtlijnen en uitvoeren inspecties en wegenschouw |
2. Ruimtelijk beheer | Schade bij de uitvoering van civieltechnische werkzaamheden door de gemeente aan particuliere eigendommen | Schadeclaims | Kosten worden gedekt via de doorlopende CAR-verzekering. |
2. Ruimtelijk beheer | Uitvoering gladheidbestrijding niet conform de zorgplicht | Schadeclaims | Actualiseren van het actieplan gladheidbestrijding. Opleiding en training van de medewerkers. Kosten worden gedekt via de doorlopende CAR-verzekering |
2. Ruimtelijk beheer | Verkeersongevallen en toename van verkeersslachtoffers, bij onjuiste verkeersmaatregelen | Schadeclaims | Opleiding van medewerkers. Brede toetsing van verkeersplannen en verkeersbesluiten |
2. Ruimtelijk beheer | Onevenredige vorstschade aan wegen bij extreme winters | Extra kosten aan onderhoud wegen | Adequaat uitvoeren van onderhoud wegen volgens beheerplan en voorkomen van achterstallig onderhoud |
2. Ruimtelijk beheer | Wateroverlast bij hevige regenval vanwege onvoldoende doorstroming of bergingscapaciteit | Schadeclaims en herstelkosten | Adequaat uitvoering van het beheer van de riolering. Zorgen dat de capaciteit van het rioolstelsel voldoet aan de normen. Uitvoering regulier onderhoud waterpartijen. Tijdig uitvoeren baggerwerkzaamheden |
2. Ruimtelijk beheer | Schade of letsel door gebruik van speelvoorzieningen | Schadeclaims | Uitvoeren jaarlijkse inspectie van alle speeltoestellen en uitvoeren kwartaalschouw. Gebreken aan speelvoorzieningen direct verhelpen |
2. Ruimtelijk beheer | Schade en letsel bij personeel bij gebruik van machinale gereedschappen | Schadeclaims | Uitvoering verplichte keuring van machines en apparatuur, uitvoering maatregelen RI&E, opleiding en training (instructies) van medewerkers |
2. Ruimtelijk beheer | Dierziekten en in relatie hiermee risico's voor de volksgezondheid | Geneeskundige kosten, schadeclaims | Adequaat verwijderen dode dieren uit de openbare ruimte en voorlichting bij uitbraak van dierziekte |
3. Sociaal domein | Marktontwikkelingen bouwsector | Hogere investeringslasten ontwikkeling IKC's | Sturen op kosten tijdens ontwerpproces en strategische keuzes aanbestedingsstrategie. Op dit moment wordt de bouwbegeleiding aanbesteed voor alle 3 nog te ontwikkelen IKC's. Waar we niet helemaal grip op hebben zijn de wensen in de samenleving. |
3. Sociaal domein | Risico's Jeugdwet | De kosten voor jeugdhulp die in de begroting zijn opgenomen zijn op basis van de optimistische raming / besparingsmogelijkheden van de quick scan die door bureau Rebel is berekend bij een populatiebekostiging. Mogelijk dat we niet uitkoment met deze ramingen. | We hebben diverse beheersmaatregelen waarlangs we de kosten proberen te beperken. Aan de hand van de met Adri van Montfoort ontwikkelde methode kijken we kritisch naar de duurste casussen. Daarnaast werken we aan preventie door bijvoorbeeld de sociaal pedagogische begeleiding op scholen. Lichtere opvoedvragen worden daar opgepakt. Ernstige vragen worden eerder gesignaleerd. Ook met gezinsbuddy en reset worden kwetsbare gezinnen ondersteunt om eerder duurdere vormen van zorg af te schalen en mensen beter te begeleiden. Dat moet er toe leiden dat de startfoto aan het begin van de aanbesteding (die de basis vormt voor de aanbesteding per 2023) realistisch maar ook wel scherp is. |
3. Sociaal domein | Toename van de kosten van de Wmo door de vergrijzing en abonnementstarief | Toename aanvragen en toekenningen voorzieningen Wmo | Monitoren kostenontwikkeling |
3. Sociaal domein | Niet in aanmerking komen voor compensatie regeling Participatiewet bij overschrijding boven de 7,5% van het Buigbudget. Daaarnaast is het eigen risico voor een tekort op het buigbudget voor de helft afgeraamd | Hogere bijdrage gemeente | Met Rijnvicus en Nieuwkoop werkt en de statushoudersbegeleiders sturen we veel en nadrukkelijk op de begeleiding naar werk. Niet iedereen die in de bijstand zit is in staat om betaald te werken. Maar werken is altijd het uitgangspunt. |
3. Sociaal domein | Risico's participatie zoals Rijnvicus, beschut werk | Hogere bijdrage ivm hogere uitvoeringskosten Rijnvicus of meer mensen in beschut werk | Weerstandsvermogen |
4. Bestuur en dienstverlening | Verhoging van de bijdrage aan Gemeenschappelijke Regelingen of negatief rekeningresultaat dat niet binnen het eigen vermogen van de GR opgevangen kan worden | Hogere lasten gemeente | Weerstandsvermogen voor incidentele verliezen, structurele tekorten opvangen in begroting, strikter toezicht op de gemeenschappelijke regelingen |
4. Bestuur en dienstverlening | Geen goedkeurende accountantsverklaring | Negatieve publiciteit, intensivering toezicht | Interne controle, nadruk op financiële rechtmatigheid bij de uitvoering van processen, risicoanalyse, opvolging aanbevelingen accountant |
4. Bestuur en dienstverlening | 1x per 4 jaar zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Dit kan ertoe leiden dat wethouders aftreden. Dit leidt tot een wachtgelduitkering van maximaal 3 jaar en 2 maanden (hoofdregel). Ook kan een wethouder tussentijds opstappen. In een extreme situatie treedt het gehele college af. | Grote uitgaven aan wachtgelden voor voormalig wethouders. | Outplacementtraject. Daarnaast is het belangrijk dat een startend wethouder een terugkeergarantie (politiek verlof) afspreekt bij de voormalige werkgever. |
4. Bestuur en dienstverlening | Administratieverlichting, waardoor minder persoonsdocumenten nodig zijn | Verminderde legesopbrengsten | Dekking uit overige begroting, aanpassen organisatie |
4. Bestuur en dienstverlening | Negatieve publiciteit | Verlies draagvlak inwoners | Continue actieve omgevingsanalyse, optimaal gebruik communicatiemiddelen, actualiseren persbeleid en social media strategie |
4. Bestuur en dienstverlening | Ingelaste verkiezingen Tweede Kamer | Extra kosten en inzet organisatie door ingelaste verkiezingen | Dekken binnen de begroting of ondervangen door weerstandsvermogen |
4. Bestuur en dienstverlening | Fouten in de registratie GBA / Persoonsdocumenten door toedoen nalatigheid gemeente | Diverse problemen voor burgers, waardoor mogelijke claims worden ingediend | Op peil houden en communiceren AO |
4. Bestuur en dienstverlening | Ontvreemden/zoekraken identiteitsdocumenten | Imagoschade, Identiteitsfraude, Claims door gedupeerde burgers | Fysieke beveiliging en beveiligingsprocessen, |
4. Bestuur en dienstverlening | Overval | Ontvreemden kas-en/of kluisgeld, materiele en immateriële schade personeel | Fysieke beveiliging en beveiligingsprocessen, verzekering, beleid en protocollen agressiebeheersing |
5. Bedrijfsvoering | Kosten en claims na ramp | De gemeente kan voor kosten komen te staan na bijvoorbeeld overstromingen, vliegtuigongeval, grote brand. | Aanscherpen procedures rampenorganisatie en regelmatig oefenen en ondervangen door weerstandsvermogen. |
5. Bedrijfsvoering | Afwijken van inkoop en aanbestedingsbeleid | Claims, imagoschade en nietigverklaring | Actieve toetsing op bestedingen > 20.000 euro |
5. Bedrijfsvoering | Uitval technische voorzieningen (ict ruimtes, bekabeling, datalijnen). | Organisatie kan niet werken, gedeelte dienstverlening kan stil vallen, imagoschade | Contractuele (SLA) afspraken over herstel met leveranciers |
5. Bedrijfsvoering | In werking treding Algemene Verordening Gegevensbescherming per 25 mei 2018 | Niet voldoen aan de Algemene verordening gegevensbescherming | Blijven werken aan aantoonbare compliantness AVG. Er is daarnaast een procedure meldplicht datalekken vastgesteld. Met bewerkers van persoonsgegevens zijn bewerkersovereenkomsten afgesloten. |
5. Bedrijfsvoering | Informatiebeveiligingsincident, digitale informatie onvoldoende toegankelijk, of digitale informatie wordt oneigenlijk gebruikt of verstrekt | Diverse problemen met informatievoorziening intern en extern, imagoschade, organisatie werkt niet efficiënt, schending van privacy | Informatiebeveiligingsbeleid. Opleiden personeel, sturing van ontwikkeling personeel naar wat nodig is voor de informatievoorziening, ondersteunen door techniek, ordenen informatie, ICT infrastructuur bestendig maken tegen inbreuk van buitenaf, processen op orde brengen, leveranciersmanagement strak inregelen. |
5. Bedrijfsvoering | Leveranciers kunnen producten voor genoemde ontwikkelingen in het ict beheerplan niet snel genoeg leveren | Applicaties die niet optimaal functioneren, meerkosten voor tijdelijke oplossingen. | |
5. Bedrijfsvoering | Archieven externe partners worden niet goed bijgehouden | Diverse problemen met informatievoorziening intern en extern, imagoschade. Niet voldoen aan archiefwetgeving, Niet kunnen beantwoorden WOB verzoeken | Contracturele afspraken met externe partners. |
5. Bedrijfsvoering | Moeite met werven goed gekwalificeerde medewerkers door krapte op de arbeidsmarkt. Bij resterende financiële impact is een bedrag opgenomen voor de extra werving en selectiekosten die komen kijken bij de inzet van een searchbureau. | Niet op korte termijn adequaat kunnen invullen van vacatures, waardoor voor langere tijd inhuur noodzakelijk is om de voorgang van werkzaamheden te borgen | Inzet gespecialiseerde searchbureaus. |
5. Bedrijfsvoering | De gemeente is eigen risicodrager voor de WW. In geval van afloop tijdelijke contracten kan dit leiden tot financiële verplichtingen. Daarnaast is door de invoering van het arbeidsrecht hier de verplichting bijgekomen tot het uitkeren van transitievergoedingen. | WW-lasten omdat wij als overheidswerkgever eigen risicodrager voor de WW zijn. En lasten in de vorm van transitievergoedingen. Ook ontslag bij langdurige ziekte leidt tot toekenning van een transitievergoeding. | |
6. Algemene dekkingsmiddelen | Te ontvangen dividend Alliander | Wij ontvangen geen dividend. | Die zijn er in dit geval niet. |
6. Algemene dekkingsmiddelen | Verlaging van uitkering gemeentefonds | Lagere inkomsten | Ontwikkelingen volgen, laatste ramingen verwerken, incidenteel: opvangen binnen weerstandsvermogen en structureel: in evenwicht brengen uitgavenkant |