Het handhavings- en veiligheidsbeleid is vastgesteld door de raad. In 2022 wordt meer specifiek geïnvesteerd op:
- de BOA-Kerntaken
- verkeersveiligheid
- high impact crime
- mensenhandel o.a. arbeidsmigranten
- ondermijning
- verslavingsproblematiek
Wat willen we bereiken?
Wonen en leven in veilige leefomgeving is van belang voor onze inwoners, ondernemers, bezoekers en tijdelijke bewoners (arbeidsmigranten). Zowel de fysieke veiligheid als ook de sociale veiligheid worden geborgd. Dit doen wij niet alleen, maar samen met onze sociale partners, de politie en het bedrijfsleven. We streven er naar om de strafrechtelijk feiten zoals ondermijning, (verkeers) overlast, inbraken en uitbuiting terug te dringen. Hierbij zetten we middelen in om dit in kaart te brengen en hierop te handelen. Dit willen wij terug zien in de periodieke misdaad cijfers, meldingen en klachten.
Wat gaan we er voor doen?
Beleidsplan Veiligheid en Handhaving
In 2022 zijn de gemeenteraadsverkiezingen. Naar goed gebruik wordt per raadsperiode een nieuw Beleidsplan Veiligheid en Handhaving vastgesteld. De voorbereidingen van dat proces starten vóór het aantreden van de nieuwe raad, de vaststelling van de beleidsnota voor de nieuwe raadsperiode daarna. Bij de totstandkoming van het nieuwe veiligheids- en handhavingsbeleid worden uiteraard in elk geval ook inwoners en bedrijven betrokken, waarbij zeker ook gebruik gemaakt zal worden van vormen van digitale participatie.
Ondermijning
In opdracht van het Districtscollege is door het RIEC per gemeente in het district een Ondermijningbeeld opgesteld. Dat document is begin 2021 informeel besproken met meerdere raadsleden. Met het Ondermijningsbeeld als leidraad werken wij nadere maatregelen uit om actief bij te dragen aan de gezamenlijke aanpak van ondermijning, in allerlei vormen. Integraal toezicht op bedrijventerreinen en specifieke acties, samen met publieke partners, maakt daar onderdeel van uit.
Criminaliteitsonderzoeken worden in verschillende gremia behandeld. De Regionale en Lokale Ondermijningstafel is er daar één van. Lokaal worden de casussen van Nieuwkoop behandeld. Het doel van de regionale overlegstructuur is informatie uit te wisselen en om verbanden tussen lokale dossiers te kunnen leggen. Ondermijning wordt een steeds groter onderdeel in het veiligheidsgebied. Steeds meer partnerorganisaties sluiten aan. Dit met één doel: de ondermijnende criminaliteit tegen te gaan, 'de onderwereld er onder krijgen'.
Integrale controles
Elk jaar worden met verschillende publieke partners (voornamelijk politie, omgevingsdienst, brandweer en HEIT (Haags Economisch Interventieteam) gezamenlijke controles uitgevoerd op één of meer voor dat jaar geselecteerde gebieden. Deze activiteit richt zich hoofdzakelijk op bepaalde vormen van (voormalige) bedrijvigheid, waarvan het feitelijke gebruik niet precies (meer) duidelijk of zelfs volstrekt onbekend is.
Doel van deze integrale controles is gebruiksvormen te reguleren of te handhaven, al naar gelang deze al dan niet verboden zijn. De gebiedskeuze wordt jaarlijks bestuurlijk gemaakt of in het lokale ondermijningsteam.
Arbeidsmigranten (incl. arbeidsuitbuiting en woonfraude)
De behoefte aan arbeidsmigranten en hun huisvesting neemt nog altijd toe. Dit speelt ook in de gemeente Nieuwkoop. Regelmatig krijgen wij signalen en meldingen van illegale huisvesting en overbewoning. In samenwerking met publieke partners zoals de brandweer, de politie, het AVIM, de Omgevingsdienst, het ISZW en marechaussee bespreken we de casussen en handelen we hierop.
Veelal wordt meteen tijdens controles gekeken of er sprake is van arbeidsuitbuiting of woonfraude. De Regiegroep Arbeidsmigranten gaat in 2022 stevig inzetten op het bestrijden van arbeidsuitbuiting en woonfraude. De 'Wet bevoegdheid gemeente tegengaan en voorkomen ongewenste verhuurpraktijken' zal het kader zijn voor onze activiteiten. Ook zal in 2022 bekeken worden of een vergunningstelsel voor verhuur, zo mogelijk gekoppeld aan een heffing voor (nacht-) verblijf, mogelijk is.
High Impact Crime
De cijfers omtrent high impact crime (zoals inbraken, diefstal en vernielingen) laten een verbetering zien, mede te danken aan Covid-19. Meer mensen waren in en om het huis waardoor er meer sociale controle was. Om de vermogensdelicten nog verder terug te dringen blijven wij inzetten op een goede communicatie over deze soorten criminaliteit, van belang voor bewustwording bij de inwoners. Om de veiligheid in Nieuwkoop te blijven waarborgen moet en zal er verder ook actief op toegezien en gehandhaafd blijven worden.
Buren-/Woonoverlast
Meldingen van buren-/woonoverlast zijn in aantal sterk toegenomen. Veelal is sprake van een combinatie van elementen van zorg enerzijds en integrale veiligheid / openbare orde anderzijds. Bij de aanpak worden meerdere (publieke en semi-publieke) partijen betrokken, zoals de GGZ en de sociale contractpartners. Om de effectiviteit en de efficiëntie verder te verbeteren zal ook in 2022 de structuur van multidisciplinair overleg worden ingezet en waar nodig verbeterd. Voor onze inwoners is het van belang om een conflict sneller op te lossen. Hiervoor zetten het middel van 'Buurtbemiddeling' in.
Plassengebieden
Bescherming en behoud van natuur- en ecologische waarden en ruimte voor recreatief en toeristisch gebruik zijn essentiële doelstellingen voor de Plassengebied. Gedegen toezicht en handhaving draagt daar aan bij.
De huidige organisatie presteert met de beperkte middelen intensief. Het ontbreekt echter aan afdoende continuïteit. De bestaande structuur en de beschikbare capaciteit voor toezicht en handhaving, voor zowel het Vaartoezicht als ruimtelijk gebruik, zijn ook niet in balans met de status, functies, ambities en doelstellingen voor de Nieuwkoopse en de Langeraarse Plassen.
Wij denken daarom aan nadere voorstellen om het toezicht en de handhaving op de Plassengebieden meer structureel te borgen. Voor het Nieuwkoopse Plassengebied overwegen wij in samenhang daarmee tevens onderzoek te doen naar eventuele sanering van illegale ligplaatsen, met name ook in de zone van het Zuideinde tot het Noordse Kruis.