Thema

Thema Milieu

De ODWH voert voor Nieuwkoop de wettelijke milieutaken ( vergunningen, toezicht en handhaving ) uit plus een aantal specialistische milieutaken, waaronder Geluid, Asbest en Bodem.
Het jaar 2022 is het eerste jaar van de nieuwe Strategie 2022-2025, die in 2021 is voorbereid en begin 2022 wordt afgerond. De Strategie dient om richting te geven aan de toekomstige ontwikkelingen van de dienst.

In de samenwerking Holland Rijnland zijn in 2018 de eerste besluiten genomen naar aanleiding van het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie (klimaatbestendige planontwikkeling). Als vervolg hierop is een  vervolgtraject uitgewerkt voor de eerste drie stappen van het Deltaplan: de (regionale) stresstesten, de te voeren risicodialogen en een uitvoeringsagenda. In het nieuwe GRP zijn deze drie stappen vormgegeven en is een uitvoeringsagenda vastgesteld.

Per 1 januari 2020 zijn wij gestart met het nieuwe afvalinzamelsysteem, gebaseerd op diftar.
Het doel van dit afvalinzamelsysteem is een duurzame afvalinzameling met draagvlak onder onze inwoners. De hoeveelheid restafval per inwoner is honderd kilogram of minder en het percentage hergebruik van afvalstoffen naar 75% of meer te brengen.

Dit nieuwe systeem heeft geleid tot een sterke afname van de hoeveelheid restafval en een toename van het scheidingspercentage. Onze prioriteit ligt ook in 2022 nog op het verder optimaliseren van de inzameling, met als doel de hoeveelheid restafval verder terug te brengen tot maximaal100 kg per inwoner per jaar. Daarnaast is het wenselijk de inzameling van oud papier te verbeteren. Door te zorgen voor een kwalitatief beter aanbod en daarmee het voorkomen van afkeur, het verbeteren van de inzamellogistiek o.a. door het verbeteren van de samenwerking met de verenigingen, kan een kostenbesparing worden bereikt. De laatste jaren zien wij een toename van het aanbod van grof huisafval op de milieustraat van 10% per jaar. Om die toename van hoeveelheden te beheersen gaan wij onderzoeken wat de oorzaak is van die toename. Hierbij kijken we vooral naar wie, welk afval aanbiedt en hoe we hier op kunnen sturen. Denk hierbij aan het verbeteren van de toegangscontrole, zowel fysiek en met behulp van systemen.
In overleg samenspraak met Cyclus gaan we in 2022 een onderzoek uitvoeren naar de haalbaarheid en mogelijkheden voor het inzamelen en (laten) verwerken van luiers.

Wat willen we bereiken?

Duurzaamheid en de regionale energie strategie. Duurzaamheid is het thema voor en van de toekomst, en ook in de huidige Strategienota is het als kernpunt benoemd. Inmiddels hebben we meer ervaring opgedaan met het thema en is beter uitgekristalliseerd waar de dienst wel en niet van kan en wil zijn. Ook dat verder uitgewerkt worden in de Strategie 2022-2025.

Het klimaat verandert. We krijgen vaker te maken met kortstondige hevige neerslag en langere perioden van droogte. Deze klimaatsverandering heeft een grote invloed op onze leefomgeving.
Als gemeente moeten wij ervoor zorgen dat schade door hittestress, wateroverlast, droogte en overstromingen zo min mogelijk toeneemt en door daarmee rekening te houden bij de aanleg van nieuwe woonwijken, het herinrichten van de openbare ruimte. In de ontwikkelingen van woningbouwlocaties, zoals Teylerspark II, Buytenwech-Noord, Tochtpad, Lindelaan en de Verwondering zullen bij het vaststellen van een stedenbouwkundig kader en het borgen van de gemeentelijke uitgangspunten de klimaat adaptieve maatregelen geïntegreerd worden.

Wat gaan we er voor doen?

Tot nu toe was de provincie het bevoegde gezag voor de uitvoering van bodemtaken. Ook die taak is inmiddels bij de gemeenten belegd. De provinciale bodemtaken werden, in de regio Holland-Rijnland, al uitgevoerd door de ODWH. Na de overdracht van haar bodemtaken door de provincie aan de gemeenten blijft dat zo. Bodem is een specialistische (milieu-) taak, die de ODWH ook voor Nieuwkoop uitvoert. Naast de impact voor de organisatie en de processen is de verwachting dat deze taakoverdracht ook gevolgen voor de kosten heeft.

In december 2020 is een klimaatstresstest uitgevoerd. In een stresstest worden de potentiële kwetsbaarheden voor de klimaatthema’s binnen een gebied geïdentificeerd. De test bestaat in de kern uit het verzamelen en creëren van informatie die beschrijft welke effecten klimaatverandering (de ‘stress’ die op het systeem wordt gezet) in de toekomst kan hebben. Er wordt in 2022 verder onderzocht waar, wanneer, welke knelpunten hierdoor kunnen ontstaan, onder een scala aan mogelijke klimaatontwikkelingen. De stresstest gaat over zowel het stedelijk als landelijk gebied. De stresstest onderzoekt de kwetsbaarheid van allerlei objecten en functies in een gebied, maar specifieke aandacht wordt gevraagd voor de vitale en kwetsbare functies. Dit zijn functies die cruciaal zijn voor de rampenbeheersing, zoals de drinkwatervoorziening, en functies die bij uitval of een calamiteit ernstige schade veroorzaken voor mens, milieu of economie. In 2022 gaan we met (markt)partijen in overleg (r isicodialogen) om de risico's van uitval van de functies te verkleinen.

Een van de speerpunten in het GRP is het opstellen van een hemelwater- en grondwaterverordening. De gemeente is wettelijk verantwoordelijk voor de zorgplicht om afvloeiend hemelwater te verwerken. De verordening omschrijft de uitwerking van deze zorgplicht door aan te geven wie, waarvoor verantwoordelijk is en onder welke omstandigheden het regenwater verwerkt kan worden. Zowel op particulier- als op openbaar terrein. In 2022 gaan we starten met het opstellen van een hemelwater- en grondwaterverordening. We verwachten in het derde kwartaal van 2022 hiermee naar de raad te komen voor besluitvorming.

Onderdeel van de uitvoeringsagenda in het GRP is de communicatie naar onze inwoners over de gevolgen van de klimaatverandering en wat zij hier aan kunnen bijdragen. We maken hierbij gebruik van Operatie Steenbreek. De aangenomen motie 'achter het tuinhekje' wordt hierin meegenomen. In 2022 gaan we verder met het organiseren van events en communicatie over wat inwoners kunnen doen in hun eigen tuin.

Vanuit dezelfde zorgplicht is de gemeente ook verantwoordelijk voor het monitoren van het grondwater. Hiervoor zijn er in 2021 48 peilbuizen geplaatst. In de verordening omschrijven we eveneens wie, waarvoor verantwoordelijk is.

In 2021 zijn we begonnen met het monitoren van het aantal bezoekers en de hoeveelheid afval dat wordt aangeboden op de Milieustraat. Door strengere toegangscontrole verwachten we afname van het aanbod van bedrijfsafval. Door meer in te zetten op voorlichting verwachten we dat de hoeveelheid aangeboden huishoudelijk restafval verder teruggebracht kan worden.  

Deze pagina is gebouwd op 11/12/2021 12:04:52 met de export van 11/12/2021 11:55:26