Wat willen we bereiken?
Ruimtelijk Beleid
- Een prettige woon- en werkomgeving door een goede ruimtelijke ordening voor ons gehele grondgebied.
- Een integraal ruimtelijk beleidskader.
- Soepele invoering van de Omgevingswet.
- Het actief betrekken van inwoners en andere belanghebbenden bij de keuzes op het gebied van ruimtelijke ontwikkeling die hen raken.
- Behoud van de natuur- en landschappelijke waarde van onze gemeente.
Wonen
- Een passend en gevarieerd woningaanbod dat tegemoetkomt aan de wensen en behoeften van onze inwoners.
- Een duurzame en toekomstbestendige woningvoorraad.
- Goede samenwerking met de woningbouwcorporaties voor realisatie van doelstellingen op het gebied van huisvesting.
- Voldoende kansen voor doelgroepen en starters op de woningmarkt.
- Ruimte ( aantallen) zodat we voldoende woningbouw kunnen realiseren om onze doelstellingen te bereiken.
Regio (Rijn en Veenstreek & Holland Rijnland)
- Verankering Nieuwkoop in de diverse strategische (sub) regionale agenda's waar onder de 'De Groene Poort naar de Randstad', Hart van Holland, Woonvisie, Regionale Strategie Mobiliteit (RSM) en de Regionale Energie Strategie (RES)
- Aan de hand van de gezamenlijke strategische agenda Ruimte ervoor zorgen dat Nieuwkoop aansluiting vindt op bovenregionale agenda’s en lobbytrajecten, zoals het Groeifonds, MIRT en verstedelijkingsstrategie Zuid-Holland 2.0.
Energietransitie
- Uitvoeren maatregelen klimaatakkoord.
- Aardgasvrij maken gebouwde omgeving waaronder ook ons eigen vastgoed.
- Leveren van een bijdrage aan het opstellen van een regionale energiestrategie.
Wat gaan we er voor doen?
Ruimtelijk Beleid
Omgevingsvisie (1e jaar uitvoering), behoud betrokkenheid
Een integrale, samenhangende toekomstvisie geeft input aan thematische uitwerkingen, en vice versa. Deze wisselwerking heeft meerwaarde voor alle beleidsvelden binnen de brede scope van de fysieke leefomgeving. Dit is een doorlopend proces van participatie en integrale samenwerking. De omgevingsvisie als levend en lerend groeidocument speelt in op nieuwe ontwikkelingen en gewijzigde inzichten en komt regelmatig terug op de raadsagenda voor actualisering en aanscherping. Op uitvoeringsniveau werkt de omgevingsvisie door op de andere instrumenten van de Omgevingswet, zoals programma’s en het omgevingsplan. Verder heeft de visie een duidelijke rol in adviesgesprekken met initiatiefnemers, aan regionale tafels en bij afstemming en discussie met de provincie.
Implementatie Omgevingswet per 1 juli 2022
Het 'Programmaplan invoering Omgevingswet' biedt inzicht in de stappen en acties die nodig zijn om vanaf 1 juli 2022 (was 1 januari 2022) te kunnen werken volgens de Omgevingswet. De opnieuw uitgestelde invoering betekent meer tijd, maar raakt ook het gevoel van urgentie. De invoeringsdatum kort na de verkiezingen is een aandachtspunt voor de keuzes die de raad in het kader van de wetswijziging moet maken. Hier is een werkgroep vanuit de raad bij betrokken. Gemeentebreed ligt de prioriteit bij stappen die vóór de invoeringsdatum gezet moeten zijn om een ‘dip’ in de dienstverlening bij de overgang naar het nieuwe stelsel te voorkomen. Dit speelt met name bij omgevingsvergunningen en ruimtelijke (werk)processen.
Implementatie Wet Kwaliteitsborging bouwen (WKb) per 1 juli 2022
Met het uitstellen van de Omgevingswet heeft ook de invoering van de Wet Kwaliteitsborging bouwen (opnieuw) vertraging opgelopen. Van beide wetten wordt nu verwacht dat deze op 1 juli 2022 in werking zullen treden. Met een demissionair kabinet en gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar is de daadwerkelijke inwerkingtreding echter nog ongewis. Verdere vertraging kan niet worden uitgesloten.
De inwerkingtreding van de WKb heeft gevolgen voor onder andere de legesinkomsten. Gevolgen die overigens in eerste instantie opgevangen zullen worden met de egalisatiereserve die enkele jaren geleden is ingesteld om al te veel fluctuatie in de legestarieven te voorkomen.
Als begrotingsraming wordt al enige jaren uitgegaan van een fictief resultaat wat wordt bepaald door het gemiddelde van de gerealiseerde legesinkomsten over de afgelopen vier jaar. Bij inwerkingtreding van de Wkb zullen de daadwerkelijke legesinkomsten met naar schatting zo'n 30% afnemen, omdat bouwtechnische toetswerkzaamheden en het reguliere bouwtoezicht voor een deel van de bouwplannen (gevolgklasse 1) naar zogenaamde kwaliteitsborgers (marktpartijen) verschuiven.
Maar met de invoering van de Omgevingswet en de WKb zullen ook nieuwe taken zich aandienen. Daarnaast zal op basis van het te verwachten aantal omgevingsvergunningsaanvragen, waarbij bijvoorbeeld de versnelling van woningbouw ook een rol kan spelen, bezien moeten worden hoe het is gesteld met de kostendekkendheid. Een onderbouwd voorstel hiervoor in de vorm van een aanpassing van de legestarieventabel kunt u tegemoet zien zodra duidelijk is of en wanneer de WKb in werking treedt. Uiteindelijk zal uit de jaarrekening 2022 blijken of en zo ja hoeveel lager de inkomsten zijn uitgevallen en hoeveel dus moet worden bijgepast uit de egalisatiereserve.
Openbaar Vervoer
De Covid-19 pandemie heeft grote gevolgen voor het gebruik van het openbaar vervoer (OV) sinds de uitbraak in 2020. In 2022 zullen de gevolgen - ook voor onze gemeente- nog merkbaar zijn. De aanbesteding van de concessie Zuid-Holland Noord is opgeschort. Belangrijk is dat het OV blijft bijdragen aan de provinciale beleidsdoelen: als het toekomstbeeld OV 2040, accommoderen van toenemende reizigersvraag door nieuwe woningen, bieden van keuzevrijheid in vervoer en bieden van vervoer aan reizigers zonder alternatief. Om dit voor elkaar te krijgen is in 2021 gewerkt aan een Transitieplan, zowel landelijk als provinciaal. Met het Transitieplan ‘Onderweg naar toekomstvast OV na corona’ wordt een eerste stap gezet in het toekomstbestendig maken van het OV. Het Provinciale brede Transitieplan (vastgesteld juni 2021) bevat de hoofdlijnen van beleid en is richtinggevend voor de uitwerking van onder meer het Vervoerplan.
Klimaatverandering en bodemdaling
De provincie noemt in haar omgevingsbeleid de risico's van klimaatverandering. Daarom moeten wij in onze bestemmingsplannen rekening houden met de gevolgen van de risico’s van klimaatverandering. Concreet gaat het om de risico’s van wateroverlast door overvloedige neerslag, overstroming, hitte en droogte en de effecten van deze risico's op bodemdaling. Voor zover risico’s zich voordoen wordt rekening gehouden met het zo veel mogelijk voorkomen en beperken, via maatregelen of voorzieningen, dan wel het gericht aanvaarden van deze risico’s.
Tevens voert de provincie actief beleid om de maatschappelijke kosten van bodemdaling zoveel mogelijk te beperken. Dit heeft direct gevolgen voor locatiekeuze, ontwerp en inrichting van openbare ruimte en gebouwde omgeving. In haar Omgevingsvisie is vastgelegd dat de provincie ernaar streeft om bij (nieuwe) ruimtelijke ontwikkelingen de uitkomsten uit de klimaatstresstesten expliciet mee te laten wegen bij de locatiekeuze en inrichting van het gebied. Dit geldt voor alle risico’s die gepaard gaan met klimaatverandering.
Wonen
Nieuwkoop Bouwt!
Medio 2021 is gestart met de oprichting van een projectbureau dat zich sec zal bezig houden met de ontwikkeling van onze woningbouwlocaties gericht op de oplevering van circa 1900 woningen in 2030, gerekend vanaf 1 januari 2019. Daar waar we verwachten dat begin 2022 de eerste nieuwe medewerkers gefaseerd in dienst zullen treden, ligt het in de bedoeling dat het projectbureau medio 2022 volledig voor zijn taak is uitgerust. Voor het projectbureau is gekozen vanuit de overtuiging dat de bouw van woningen voor onze inwoners de motor is voor het op peil houden van ons voorzieningenniveau. Een te lage woningbouwproductie heeft grote gevolgen voor onze woningzoekenden en in het verlengde daarvan voor de vitaliteit van onze dorpen. Met het voorzien in de woningbehoefte bereiken we een evenwichtige bevolkingsopbouw, waarmee de basis wordt gelegd voor de instandhouding en waar mogelijk versterken van het voorzieningenniveau in onze gemeente.
Anticiperen woningmarkt
Vanuit de wetenschap dat de woningmarkt flink in beweging is en er sprake is van grote prijsstijgingen voor koopwoningen, realiseren we ons dat we alert moeten zijn en blijven op de bedreigingen maar ook kansen die de markt en het bestaande en nieuwe (sturings)instrumentarium ons biedt. Het voordeel is dat de dynamiek in de woningmarkt zich niet alleen in onze gemeente voordoet. Veel gemeenten experimenteren met diverse instrumenten om voor jongeren en starters betaalbare woningen te realiseren. Uiteraard volgen wij deze experimenten nauwgezet. Het constant monitoren van de markt en het zo nodig aanpassen van ons beleid is een continu proces. Het is essentieel om succesvol te zijn in het realiseren van woningen voor onze jongeren, starters, jonge gezinnen, senioren (al dan niet met zorgvraag) en zij die behoren tot de zogenaamde bijzondere doelgroepen.
De ontwikkelingen op de woningmarkt kunnen ook aanleiding zijn om ons huidige woonbeleid aan te passen dan wel uit te breiden.
Actualisatie Regionale Woonagenda
Ook via het regionale samenwerkingsverband Holland Rijnland spelen we in op de grote en groeiende druk op de woningmarkt en daarmee op het woonruimteverdeelsysteem (voor de toewijzing van sociale huurwoningen). In 2020 hebben we de Regionale Woonagenda (RWA) geëvalueerd. Adviesbureau Companen heeft de opdracht gekregen om op basis van deze evaluatie en nader onderzoek, te komen tot een actualisatie van de RWA en tot een heroriëntatie van het woonruimteverdeelsysteem. Companen zal zorgen voor een kwalitatieve verdiepingsslag op de provinciale woningbehoeftecijfers, waarbij de verschillende doelgroepen en hun behoeften beter in beeld worden gebracht. Daarna kijken we welke keuzes we moeten maken in de RWA en het woonruimteverdeelsysteem om deze doelgroepen voldoende te bedienen. Volgens de huidige planning zal in 2022 in ieder geval een geactualiseerde RWA worden vrijgegeven voor zienswijzen.
Samenwerking woningcorporaties
In 2022 zullen de woningcorporaties starten met de bouw van sociale huurwoningen in diverse projecten. Woondiensten Aarwoude (WDA) ontwikkelt 16 huurwoningen voor senioren op de voormalige locatie van basisschool De Vosseschans in Ter Aar. Woningstichting Nieuwkoop bouwt respectievelijk 46 en 31 woningen voor starters en senioren op de locatie Weteringplein in Nieuwveen en de Koetshuislocatie in Nieuwkoop. Naar verwachting zullen de woningen in 2023 gereed zijn.
Naast het bouwen van woningen, zullen de woningcorporaties en de gemeente uitvoering geven aan de prestatieafspraken voor 2022. Jaarlijks maken wij met woningcorporaties WDA, WSN, Vestia en hun huurdersbelangenverenigingen afspraken over de te leveren prestaties met een doorkijk naar een periode van vier jaar. Ook zal gewerkt worden aan een actualisatie voor de jaren daarna. De prestatieafspraken leveren een essentiële bijdrage aan de realisatie van het actieprogramma zoals dat in de Woonvisie Nieuwkoop 2016-2025 is vastgelegd.
Herziening provinciaal Omgevingsbeleid 2021
In 2022 stelt Provinciale Staten een herziening van haar omgevingsbeleid vast. De herziening heeft betrekking op de volgende beleidsmodules: verstedelijking, sociaal en betaalbaar wonen, optimalisatie van woningbouwplannen, ruimtelijke kwaliteit, externe veiligheid, gezond en veilig, bos en bomen, mutaties 3 hectare kaart, bedrijventerreinen, grote ruimtevragers en molenbiotoop. Deze herziening vraagt alertheid en schriftelijke reactie indien het provinciaal beleid het (lokale) gemeentelijke en/of (sub)regionale beleid raakt. Zo is de provincie voornemens eisen te stellen aan de minimale woningdichtheid op nieuwe bouwlocaties.
Schiphol
Evenals de afgelopen jaren zal ook in 2022 (aangekondigde) regelgeving en of wetswijzigingen op rijksniveau onze bijzondere aandacht blijven vragen. Nieuwkoop heeft in 2021 zienswijzen ingediend op het ontwerp Luchthavenverkeersbesluit en de ontwerpbeschikking van de Natuurbeschermingswet van Schiphol. We wijzen bij voortduring op de invloed van Schiphol en het vliegverkeer, maar ook van de nog altijd voortdurende stikstofcrisis, op ruimtelijke ontwikkelingen. Niet voor niets nemen wij in beide dossiers onze verantwoordelijkheid, en brengen de woningbouwopgave als speerpunt voor de (toekomstige) leefbaarheid consequent naar voren. De relatie met (omgevings-)beleidskeuzes en doelmatige inzet van ruimtelijke instrumenten is evident.
Met name de ‘Aanvullingsregeling geluid’ en de ‘Luchtruim herziening’ (ook wel ‘Vierde Fix’) zullen van invloed zijn op onze ruimtelijke ordening en daarmee de leefbaarheid in Nieuwkoop en vraagt om onze inzet tot behoud daarvan.